Sinds 1998 in het vak...Operations Consultant/Projectleider & Management Trainer met ervaring in de maakindustrie & technische groothandel én kennis van Microsoft Dynamics in het bijzonder.

 

Een agile organisatie naar futureproof ondernemen.

De uitdagingen voor de ondernemer anno nu zijn ongekend. Het tempo van veranderingen is zo groot, zaken die wetmatig leken staan compleet op zijn kop. U leest misschien wel dagelijks over ‘futureproof ondernemen.

Agile is een filosofie, een cultuur. Agile staat voor:

  • Het aantrekken, houden en ontwikkelen van goede mensen;
    Strategisch denken en handelen;
    De concurrentie voorblijven;
    Continue innovatie;
    Creëren van klantwaarde;
    Heldere processen;
    Focus op doorlooptijden;
    Platte organisatie;
    Multidisciplinaire teams, (samen met uw leveranciers én uw klanten in één team).

De toegevoegde waarde van Acist Processionals is: het inrichten, transparant en meetbaar maken en uiteindelijk borgen van de klantprocessen naar de nieuwe agile organisatie.

Of Acist Processionals meteen gaat verbouwen?

Dat er zaken veranderen is denk ik vanzelfsprekend. Een nieuwe coach brengt zijn eigen methodiek mee, denkt na over de opstelling en is eigenwijs omdat hij denkt mensen beter te maken. Of het meteen een compleet veranderingstraject wordt? Vanzelfsprekend werken wij binnen de kaders zoals u die stelt, de normen & waarden (kernwaarden) waar het bedrijf voor staat en het beleid zoals gezamenlijk door het MT opgesteld. Maar een bedrijf is een levend organisme en verandert daardoor voortdurend. Ik neem aan dat u van Acist Processionals een frisse blik verwacht.

Acist Processionals: van klantgericht naar klantwaarde.

Denken vanuit de klant, In een agile bedrijf draait alles om klantwaarde...

De mate waarin de klant daadwerkelijk centraal staat, (Processen)
De emotionele betrokkenheid van de medewerkers en (Commitment)
Het vermogen steeds weer te leren en te veranderen. (Innoveren)

Van klantgericht…naar klantwaarde vraagt om multidisciplinaire klantenteams.

De valkuil binnen organisaties is dat we nog steeds de organisatorische splitsing maken tussen:
•  Processen: de taak en verantwoordelijkheid van het management:
•  Activiteiten: de taak en verantwoordelijkheid voor de medewerker.
De manager denkt en de medewerker doet’.

Klantwaarde ontstaat daar waar we, als team ook met de klant proactief samenwerken. Proactiviteit vraagt om inzicht in het (klant)proces. Als voor het team, het proces helder is, is het team ook zelf in staat het proces te verbeteren en de activiteiten op het juiste moment en goed uit te voeren. Maak mensen bewust. Op het moment dat we de verantwoordelijkheid voor het proces in het kantenteam leggen, gaan we bouwen aan klantwaarde.

De implementatie van de agile organisatie, is het visueel maken en borgen van het klantproces binnen de multidisciplinaire klantenteams. Het is belangrijk om dergelijke stappen samen met het team te zetten. Op deze manier voelen alle teamleden zich individueel verantwoordelijk voor het creëren van een gezamenlijk resultaat. En met de aanwezige ERP/CRM informatiesystemen is het management prima in staat om de teams te monitoren.

Creëren van organisaties 3.0

Alles draait om intrinsieke motivatie.
I.Stop met te denken in termen van managers en medewerkers. Zo lang je dat in stand houdt lijkt het alsof er twee kampen zijn.
II.Medewerkers willen gehoord worden. Dit kan prima door het debat aan te gaan, brainstormen. Uiteindelijk dient er een besluit genomen te worden, maar pas nadat iedereen gehoord is, een belangrijke basis voor het creëren van eigen verantwoordelijkheid.
III.Sluit de weg terug af, verbouw het pand, zet mensen bij elkaar. Verandering krijg je alleen voor elkaar als er geen weg terug is.
IV.Geef het vertrouwen en de vrijheid om aan het resultaat te bouwen. Creativiteit ontstaat daar waar mensen effectief samenwerken.

Gaat het dan allemaal wel volgens het boekje? Ben Verwaayen zegt het zo mooi, het gaat om het vermogen om energie te creëren en of het dan allemaal precies volgens de boekjes gaat…

Rol van de manager, borging van de agile organisatie.

De structuur implementeren is meestal geen issue, de uitdaging is of we de cultuur kunnen borgen. Zorgen dat zij zich als klantteam proceseigenaar voelen, dat ze overtuigd zijn het doel te kunnen realiseren en zo uiteindelijk als team succesvol zijn. Het uiteindelijk borgen van cultuur is juist de rol van de nieuwe manager. De belangrijkste motivatoren zijn aandacht en betrokkenheid van leidinggevenden. Mensen willen gehoord worden voordat zij zich committeren aan het doel. De Manager dient dan ook een relatie op te bouwen door het gesprek aan te gaan met zijn teams. Een manager is dus ook trainer en coach. Hij is mede verantwoordelijk voor de competentieontwikkeling van zijn medewerkers en zo voor het resultaat van het team.

Tot slot:

Mensen willen graag hun eigen verantwoordelijkheid waarmaken (empowerment) door ze inzicht te geven in het totale proces; snappen zij wat de inspanning bijdraagt aan het succes.


E-mailadres

Sinds 1 juni ben ik lid geworden van BSC...

 

Specialisten in Microsoft Dynamics 365 Business Central en Dynamics NAV

Experts in consultancy, development en projectmanagement op het gebied van Microsoft Dynamics Software.

Waarom de Business Solution Coöperatie?

Zowel voor onze leden als voor onze klanten biedt de coöperatie meerwaarde. Voordeel voor klanten: gekwalificeerde consultants, grote beschikbaarheid, specialisten op alle terreinen, continue dienstverlening. Voor leden: gezamenlijk partnership met Microsoft en diverse ISV’s, kennissessies, synergievoordeel op vele terreinen waaronder een professionele orderdesk.


belt u mij...

stuur een e-mail

Mail naar

Acistprocessionals

Acistprocessionals

Wim Boersma

Vlijmen

w.boersma@processional.nl

06 - 1412 9764

KvK: 17177980

Publish modules to the "offcanvas" position.